Tänään on perjantai ja olen aivan lopussa. Todella stressaava viikko, joka jatkuu vielä tovin. Uskoisin, että huomenna, lauantaina klo 17 hengähdän syvään ja helpottuen, sekä keräten voimia paluumatkalle.

Suomeen paluu jännittää, niin paljon, että en olisi uskonut tätä tunnetta todeksi. 3 kuukautta on pitkä aika olla pois Suomesta. Jotenkin katkonaiseen ja reissaavaan elämään olen kuitenkin viime vuosina tottunut, joten ei tämän pitäisi olla ihmeellistä. Henkinen oman pään sisällä ja ympärillä oleva rummutus vain ajaa minut koko ajan jännittyneempään tilaan. Kyllä tämä kuitenkin tästä. Rästitehtävät ovat hyvällä mallillaan. Kirjoitettuja sivuja on kertynyt lähes sata. Yksi on vielä edessä  ja huomenna sekin palautettu. Onnellinen huokaus.

Mitäpä osaisin sanoa. Väsyttää, jännittää, mutta muuten kaikki on hyvin. Tänä iltana vielä yksi loppupalaveri, jonka jälkeen voi taas unohtaa englannin kielen taidon. Kylläpä se onkin kehittynyt tässä harjoittelun aikana.

Huomenna ja sunnuntaina tulee vielä blogiin tekstejä, joten älkää luovuttako. Vielä täällä tapahtuu ja tämä  väkinäinen jännityskirjoitus jää viikon viimeiseksi. Huomenna taas kirjoittamisen iloa.

Mitä olenkaan oppinut täällä? 1) Rästitehtävien tekeminen on rankkaa, mutta opettavaista. 2) Afrikka ei ole niin erilainen mitä ennakkoon ajattelin. Täällä on ihan mukava elää. 3) Masennus, mitä se on. Olen masentunut ja olen ollut jo pitkään masentunut. Sen olen oppinut myöntämään ja sitä pikkuisen käsittelemäänkin. Ironista tässä syksyssä on se, että samalla kun olen tajunnut olevani masentunut ja käynyt välillä todella syvällä pahan oloni kanssa, niin samalla olen saanut tehdä rästitehtäviä aiheista: masennus, skitsofrenia, mielenterveysongelmat. Lukeminen aiheista ja kirjoittaminen on ollut motivoivaa, mutta mitä alemmas mieliala laski, niin lukeminenkin muuttui mahdottomaksi. Mutta Donnerin sanoin: Lukeminen kannattaa aina.

Kun nyt olen taas kerran masennuksestani puhunut, niin mikä sopisikaan paremmin tähän loppuun kuin rakkaan bändin, Terapian kappale samasta aiheesta:

käyttäytymishäiriöitä
nukuttuja päiviä valvottuja öitä
sininen ja musta agressio
maaninen vaihe ja depressio

ja sä käännyt luojasi puoleen
sillä hän pitää sinusta huolen

miksi totuudeksi sanotaan valetta
ja valeeksi totuutta
yksinkertaista ja turvallista elämä on vain koulukirjoissa
ne sanoo pystyvänsä homman hoitamaan:
"systeemi on hyvä"
miksi hemmetissä sitten kaikki kaatuu
tämä kuilu on liian syvä

ja sä käännyt luojasi puoleen
sillä hän pitää sinusta

Niinhän se on. Huomenna taas uutta tarinaa.